اینفلوئنسر مارکتینگ
غیرمستقیم اما تاثیرگذار
کسب و کار ها همواره میکوشند بر رفتار و تصمیم های مخاطبان خود تاثیر بگذارند و آنچه روش اینفلوئنسر مارکتینگ را متمایز میکند این است که کسب و کارها این کار را به واسطه ی کسانی انجام میدهند که قدرت تاثیر گذاری بیشتری دارند یا هزینه تاثیر گذاری از طریق آنها کمتر از ارتباط مستقیم است.
به فرد یا گروهی که در شبکههای اجتماعی مخاطبان زیادی دارند و میتوانند روی نظرات آنها تاثیر بگذارند اینفلوئنسر گفته میشود. اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلاً ورزشکاران و بازیگران)، یا این که مخاطبان خود را تماماً از طریق تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به دست آورده باشند.
سلیبریتیها
این افراد شهرت خود را به خاطر حرفهای که در جهان واقعی دارند به دست آوردهاند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکههای اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران. معمولا طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آنها در کمپینهای برندآگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.
واینرها
واینر به کسانی گفته میشود که در شبکههای اجتماعی ویدیوهای سرگرمکننده منتشر میکنند. این افراد به نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به حساب میآیند. معمولا مخاطبان این افراد علاقهی زیادی به آنها دارند و پای صحبتهایشان مینشینند، بنابراین آنها میتوانند پیام برند را به طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند.
ماکرواینفلوئنسرها
این افراد در شبکههای اجتماعی میلیونها فالوئر دارند. مردم غالباً ماکرو اینفلوئنسرها را بهعنوان متخصص یک حوزه میشناسند.
تفاوت ماکرو اینفلوئنسر و سلبریتی این است که ماکرو اینفلوئنسر، بهخاطر تخصص در یک رشتهی خاص به شهرت رسیده است و لزوماً عامهی مردم او را نمیشناسند.
میکرواینفلوئنسرها
این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود ۲ تا ۵۰ هزار فالوور دارند و در یک حوزهی خاص، علاقهی مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا میزنند. به دلیل این که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصیتر است، معمولا ارتباط نزدیکتری با فالوورهایشان دارند و تاثیرگذاری نظرشان بر آنها بیشتر است.
بلاگرها
بلاگرها معمولا بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزههای خاص میزنند و مخاطبانشان از آنها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزهی سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر میزنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند. بلاگرها به خوبی میتوانند در کمپینهای اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگیهای خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.
در اینفلوئنسرمارکتینگ، باید ارزشآفرینی برند را به مخاطبان شخص اینفلوئنسر ثابت کنید و باید مشخص کنیم که دقیقاً از اینفلوئنسر مارکتینگ چه میخواهیم.
هدف گذاری در اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه انجام میشود؟
تصمیم سازی
اولین و مهمترین مزیت بازاریابی اینفلوئنسرها، نرخ بازدهی آن است. مطالعات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است، ثابت میکند که ایفلوئنسر مارکتینگ واقعاً تأثیر قابلتوجهی بر تصمیمهای خرید مصرفکنندگان دارد.
اعتمادسازی
تأثیرگذاران افرادی هستند که وفاداری هواداران خود را بهدست آوردهاند. این هواداران یا فالوئرها، عمیقاً به توصیههای شخصیتهای محبوب خود بها میدهند و بهگفتههای آنها اطمینان دارند. بنابراین هنگامیکه اینفلوئنسر، محصول یک برند خاص را تحسین میکند، هواداران بلافاصله متوجه میشوند.
مخاطبان انبوه
بیشتر اینفلوئنسرها، در بدترین حالت صدها هزار فالوئر دارند. مردم اینفلوئنسرها را بهدلیل اشتیاق، دیدگاهها، ایدهها و اصولی که به اشتراک میگذارند، دنبال میکنند. مردم منتظر پستهای جدید تأثیرگذاران محبوب خود میمانند. زمانیکه پست جدیدی منتشر شود، هواداران سریعاً به تعامل با آن مشغول میشوند (لایک، نظر دادن، بازنشر).
ارتباط هدفمند با مخاطب
هنگامیکه با اینفلوئنسرهای مرتبط بازار خود کار میکنید، میتوانید اطمینان داشته باشید که پیامهای برند، به مخاطبان مناسبتری ارسال میشود. به همین دلیل برندهای پوشاک سعی میکنند با اینفلوئنسرهای مد و فشن همکاری کنند؛ یا برندهای آرایشی و بهداشتی، با متخصصان پوست و مو کار میکنند. شما از این طریق به مخاطبانی دسترسی خواهید داشت که بهاحتمال بیشتری به محصولات شما علاقهمند هستند.
ارائهدهندگان خدمات
جهت افزایش تعامل مفید و در پی آن بیشتر شدن اطمینان و اعتماد مشتری به کسب و کار شما روندهای زیادی میتوان ایجاد کرد. از جمله آن پیامک های نوبت و تعاملی یادآور قرار ملاقات, دوره ای و تخفیف و یا نظرسنجی میتوان نام برد.
مطابق با بودجه
بسیاری از میکرواینفلوئنسرها حاضرند بهجای دستمزد، محصولات و خدمات یک برند را دریافت کنند. حتی اگر آنها پولی درخواست کنند، هرگز قابلمقایسه با دستمزد سلبریتیهای مشهور نیست.
تاثیرگذاری با صداهای مشهور
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای فوقالعاده برای در حوزه تبلیغات دیجیتال با هدف جذب مشتری و آگاهی از برند محسوب میشود.
تبلیغات به عنوان روندی برای انتقال پیام و شعارتان به مخاطبین و مردم به حساب می آید. با این حال، اگر صدا و تریبون مناسبی برای رساندن صدایتان انتخاب نکنید، حتما استقبال خوبی از کسب و کارتان نخواهید دید.
ماتو، در مسیر پیشرفت تجارتتان صدای گرم و رسای شماست.