تلگرام مارکتینگ

تلگرام مارکتینگ، نوعی بازاریابی از طریق پیام‌رسان تلگرام است و به معنی تبلیغ برند از طریق این اپلیکیشن به شمار می‌رود. با استفاده از این روش مارکتینگ می‌توانید ارتباطات خود را افزایش دهید‌، فروش بیشتری داشته باشید و محصولات و خدمات خود را بهتر به مشتریان معرفی کنید.

 

در واقع، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، ابزار اصلی استراتژی بازاریابی تلگرام به شمار می‌روند؛ این دو ابزار، به روش‌های مختلفی به تعامل با کاربران در این پیام‌رسان کمک می‌کنند. کانال‌های تلگرامی برای پخش محتوا (اخبار، معرفی محصولات، تصدیق نامه مشتریان، محتوای مفید) گزینه خوبی محسوب می‌شوند و گروه‌ها نیز برای ارتباط مستقیم با کاربران و افزایش میزان تعامل بسیار مناسب هستند.

 

هدف از تلگرام مارکتینگ چیست؟

اطلاع‌رسانی آسان به مخاطبان

با وجود تمام محدودیت‌های استفاده از تلگرام در ایران ،تعداد کاربران این پیام رسان روز به روز در حال افزایش است (روزانه 220 هزار نفر). این برنامه محبوب، ماهانه حدود 200 میلیون کاربر فعال دارد و تیم تلگرام پیش‌بینی کرده است که تا سال 2022 میلادی این تعداد به یک میلیارد خواهد رسید. طبق آخرین آمار telegram-region.com  تعداد کاربران ایرانی تلگرام بالغ بر 40 میلیون نفر است.

افزایش میزان تعامل

در دسترس بودن و امکانات پیشرفته تر ارتباطی در تلگرام، باعث میشود بخش زیادی از مخاطبان شما بتوانند به راحتی با شما وارد تعامل شوند و مسیر ارتباطی بهینه ای برای فروش تشکیل شود.

امنیت بالای تلگرام

از آن جایی که هدف اصلی تلگرام ارتباط بین افراد است، این برنامه از یک سیستم رمزگذاری قوی برای حفاظت از این ارتباطات استفاده می‌کند. این سیستم تضمین می‌کند که تمام مکالمات و اطلاعات شخصی شما به هیچ عنوان با نفر سومی به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

از طرف دیگر در تلگرام میتوانید یک نام کاربری تنظیم کنید که یک لینک شخصی t.me/ برای شما فراهم می‌کند. این لینک را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید، به این ترتیب آن‌ها بدون اطلاع از شماره شما می‌توانند با شما تماس بگیرند. این ویژگی می‌تواند برای ارائه خدمات به مشتریان مثمرثمر باشد.

 

کانال‌های با ظرفیت بالا

با ارسال پیام از طریق کانال، شانس خواندن پیام شما توسط کاربر بیش از استفاده از هر ابزار دیگری است، زیرا دریافت پیام‌ها در گوشی مخاطبان با نوتیفیکیشن همراه است. همچنین تعداد بازدیدهای هر پست قابل مشاهده است. اعضای کانال می‌توانند پیام‌های شما را برای افرادی خارج از کانال بفرستند و حتی در این صورت به تعداد بازدیدها افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تلگرام یک ابزار قوی بازاریابی دهان به دهان است. این ابزار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات موردنظرشان را به سرعت منتشر کنند.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد کانال‌های تلگرامی، این یک ابزار خارق العاده‌ای برای بازاریابان در فضای مجازی محسوب می‌شود.

 

ربات‌های کاربردی

اگر می‌خواهید 24 ساعت در شبانه‌روز و با کمترین منابع ممکن از مشتریان پشتیبانی کنید، ایجاد chatbot به شما کمک بسیاری می‌کند. شما برای ساخت ربات نیازی به کدگذاری یا مهارت فنی ندارید. با کمک ربات‌های تلگرام می‌توان عملکردهای مختلفی برای بهبود خدمات شرکت ایجاد کرد.

در این حالت شما حتما به یک چت بات احتیاج دارید. چت‌بات مانند دستیاری مجازی عمل می‌کند و طبق سناریویی از پیش طراحی شده پاسخگوی سؤالات و درخواست‌های مشتریان است. چت بات‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد برند شما، نمایش کاتالوگ، قیمت سهام، ترتیب مشاوره، پاسخگویی به سؤالات متداول و انجام کارهای معمول به کاربران ارائه دهند. البته میزان انعطاف‌پذیری چت بات‌ها به شما بستگی دارد.

 

تاثیر تبلیغ در ترافیک وبسایت

با پیوست یک لینک URL سایت خود و انتشار آن از طریق گروه ها و کانال های تلگرامی پر بازدید که مخاطبان هدف در آنجا حضور دارند، میتوانید تبلیغاتی کم هزینه با نرخ تبدیل بالا و بهینه ای داشته باشید.

همچنین برای بررسی اثر بخشی این تبلیغات میتوانید چک کنید که  چه تعداد کلیک خورده‌اند و آن را با تعداد بازدید‌ها مقایسه کنید.

 

اهداف مهم تلگرام مارکتینگ به شرح زیر است

ایجاد یک مجموعه از مخاطبان و تعامل با کاربران

افزایش نرخ تعامل

به اشتراک گذاشتن محتوای پربار در قالبی جدید

اتوماتیک کردن تعدادی از فرایندها

انواع تبلیغات در کانال‌های تلگرام

CPM، CPC، CPI، CPO و CPR اصطلاحاتی هستند که برای توضیح انواع و چگونگی عملکرد تبلیغات در زمینه تلگرام مارکتینگ به کار می‌روند.

هزینه به ازای بازدید

در تبلیغات CPM هزینه تبلیغات به ازای تعداد بازدیدی که پست شما می‌خورد، دریافت می‌شود. معمولا قرارداد با ناشر به ازای هر هزار بازدید صورت می‌گیرد. اما دغدغه‌هایی در مورد این مدل، برای تبلیغات تلگرامی وجود دارد. اول اینکه ربات‌های مختلفی طراحی شده که تعداد زیادی بازدید فیک (fraud) برای پست تبلیغاتی شما ثبت می‌کند. دوم اینکه صرفا برای اینکه پست شما بازدید بالایی داشته باشد و هزینه زیادی از شما دریافت شود، پست را در کانال‌های نامرتبط منتشر می‌کنند. برای مثال بدیهی است که چند هزار بازدید مخاطبان یک کانال مربوط به آموزش آشپزی، جذب کانال شما با موضوع مارکتینگ نخواهند شد و عملا تبلیغات شما بازدهی نخواهد داشت.

در این نوع تبلیغات ،سیستم‌های ردیابی وجود دارد که پست‌های تبلیغاتی را می‌توان دنبال کرد و متوجه شد که در حال حاضر در کدام کانال‌ها تبلیغ شما منتشر شده است.

 

هزینه به ازای کلیک

هزینه به ازای کلیک یا پرداخت به ازای کلیک

در این حالت، هزینه تبلیغات به ازای تعداد کلیک‌ها بر لینک بنر تبلیغاتی، محاسبه می‌شود (برای مثال 300 تومان به ازای هر کلیک). برای سفارش این نوع تبلیغات، می‌توان مقداری حساب مربوطه را شارژ کرد. بعد از اتمام شارژ طبق تعداد کلیک‎‌های صورت گرفته، بنر تبلیغ شما از کانال برداشته می‌شود.

 

هزینه به ازای نصب

CPI برای تبلیغ اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. در این تبلیغات می‌توان هدف مورد نظر از تعداد نصب را تعیین کرد و طبق آن هزینه را پرداخت کرد.

هزینه به ازای سفارش

در بعضی از مواقع کاربران فقط اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند ولی در آن ثبت نام نکرده و به همین دلیل همچنان بازخوردی را که انتظار داشتید، دریافت نکرده‌اید. در این نوع از تبلیغات که بالاترین کیفیت را در بین انواع مذکور دارد، به ازای ثبت نام کاربران در برنامه شما هزینه دریافت می‌شود. در واقع در CPR کاربر مجاب به استفاده از اپلیکیشن شما خواهد شد.

 

 

هزینه به ازای ثبت نام

کسب و کارها با راه‌های ارتباطی مشتریان مثل شماره تلفن یا ایمیل و … که در دست دارند می‌توانند برای مقاصد مختلف مانند ارسال کد تخفیف, ارسال اطلاعات سفارش یا رزرو, گرفتن بازخورد از مشتریان و… مورد استفاده قرار گیرد و به وفاداری مشتریان کمک کنند.

تلگرام طی سال‌های گذشته نشان داده یک پلت‌فرم پیام‌رسان محبوب و مورد توجه بازاریابان است. استفاده از تلگرام یک قدم بزرگ برای بهبود استراتژی تبلیغ محتوا است.

 

برگ برنده رقابتتان را از ما بخواهید.

تیم متخصص ماتو، با فهم عمیق فضای بازار و تسلط بر اصول علمی تبلیغات و همچنین روش های نوین تبلیغات، میتواند برگ برنده جدی کسب و کارتان در رقابت های بازار به شمار رود.